Besiktning av pallställ och annan lagerinredning

För expertrådgivning,
kontakta oss redan idag!

0581-62 81 60

bifab@bifab.se

Att besikta pallställ och lagerinredning regelbundet är en viktig del av att skapa en säker och bekväm arbetsmiljö. Det skyddar både personal och lagergods från olyckor och skador, och förlänger dessutom livslängden på din lagerinredning. Kom igång och besikta med oss!

 

Därför krävs besiktning av lagerinredning

Enligt lag är alla företag skyldiga att se till att medarbetarna har en säker och trygg arbetsmiljö – något som gäller både nyinstallationer och befintliga lager. Arbetsmiljölagen kräver att personalen i en lagerlokal ska känna sig trygga när de hanterar gods i lagerinredningen.

Som arbetsgivare är du ansvarig för att skapa en säker arbetsmiljö åt dina anställda. Regelbundna besiktningar av pallställ och annan lagerinredning är den mest effektiva metoden för arbetsgivare att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav och garantera en säker arbetsmiljö för de anställda.

 

Besiktning av lagerinredning – Hur ofta krävs det?

Arbetsmiljöverket anger ingen specifik intervall för besiktning av pallställ och lagerinredning. Besluten om när besiktning behövs baseras på flera faktorer, såsom belastning, användningsgraden, typen av gods och risker i arbetsmiljön. Generellt sett kan det vara bra att göra en besiktning av lagerinredningen en gång vartannat år.

 

Behöver du byta ut din lagerinredning?

Som tidigare nämnts är det ett avgörande krav att arbetsmiljön i en lagerlokal är säker och trygg för alla medarbetare. Om din utrustning inte uppfyller dessa krav är det dags att byta ut den. På BIFAB tar vi hänsyn till olika behov och budgetar genom att erbjuda både nya och begagnade pallställ, vilket säkerställer att du kan välja den bästa lösningen för din verksamhet. Ta del av vår utrustning för en säker arbetsmiljö!

 

BIFAB utför besiktning av dina pallställ

På BIFAB har vi lång erfarenhet av att utföra professionella besiktningar av lagerinredning för att förebygga risker och skador. Efter att du har besiktat ditt lager hos oss ger vi dig ett detaljerat protokoll med en lista på eventuella brister. Protokollet ger dig en tydlig överblick över vad som behöver åtgärdas för att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Hör av dig för att komma igång!

Vi har kunskapen

I mer än 40 år har BIFAB levererat säkra lösningar inom lagerinredningar. Då vi arbetar med i stort sett alla förekommande fabrikat och har samlat på oss kunskap och dokumentation, så vet vi vad som krävs för att ställaget vi kontrollerar ska bli godkänt. Allt sker med största noggrannhet och allt dokumenteras i ett protokoll. Protokollet ger dig en tydlig överblick över vilka skador som finns och vilken riskbedömning ni behöver göra.

Vi använder oss av en handdator så direkt när besiktningen är utförd får kunden sitt besiktningsprotokoll på mailen. Behövs det åtgärder efter besiktning, så har vi kunskapen att hjälpa er.

Kontakta besiktningsansvarig

Åke Jakobsson

ake.j@bifab.se

070-362 89 79

Certifikat nr: SC0118-17